Nagu ka mujal lõunamaades, muutub aeg Kambodžas
suhteliseks mõisteks, mida ta tegelikult ju ongi. Laevapileteid ostes kästi
meil valmis olla kell 6 hommikul, et siis tullakse meile sadamast järele. Kui
kell 6.45 polnud kippu ega kõppu, läksime asja uurima, sest laev pidi väljuma
juba 45 minuti pärast. Siis lubati järeletulekut juba kell 7 ning ei väljunud ka
laev ettenähtud ajal, vaid üle tunni hiljem. Algselt viietunniseks lubatud sõit
venis madala veetaseme ning tankimis- ja poepeatustega tubliks 8-tunniseks
tööpäevaks. Sellest hoolimata – ilmaasjata ei ole seda nimetatud Kambodža kõige
mälestusväärsemaks veereisiks.
“Metsas on muidu hea purjetada, aga oksad
kriibivad näo ära,” naljatas üks kunagine meeskonnakaaslane võistluspurjetamise
ajast, kui talt uuriti, miks tal jaht Metsa teele registreeritud on. Poleks
arvanud, et metsas seilamine õudusunenägudest ka kaugemale jõuab, sest ...
... sest jõelaev pressis Battambangi sõites
end läbi kitsukesest praost mangroovivõsas, nii et mõnigi reelingu ääres istuja
puutüügastega piki pead sai.
Siis üle Suureks järveks nimetatud Tonlé
Sap loodenurga. Selle järve pindala varieerub olenevalt aastaajast (kuiv või
vihmane) 2700-16 000 ruutkilomeetri vahel, see tähendab ligikaudu kuus korda. Tegemist
on Kagu-Aasia suurima mageveekoguga, kus elab umbes 90 000 inimest, enamik
neist etnilised vietnamlased. Ei, neil ei ole teadaolevalt lõpuseid ega
näkisabu, nad elavad rohkem kui 170s ujuvkülas. Samanimelise jõe voolusuund muutub
aasta kestel kaks korda. Ehkki hetkel vihmaperioodi pole, siis järve teine
kallas ei paista, sest ka miinimumpindala on suurem kui Peipsi järvel.
Järv muutub tasapisi soiseks
Sangkae jõeks, mis voolab läbi
Battambangi linna. Vees elavad jõemaod, krokodillid on ammu kadunud.
Jõge ääristas rohkem asulaid kui
Tallinn-Tartu maanteel ainult sellega vahega, et need olid ujuvkülad. Lisaks
elumajadele ujusid mööda nii kool, kauplus, politseijaoskond...
... kuid mobiilimastid ja templid olid
siiski vaiadel kinni. Kahju, sest mobiilne mobiilimast oleks tõesti äge!
Kaluri elu: selle bambuskraanaga vinnatakse
jõeveest võrgukott parvele. Nägime ka korra – ei olnud suurem asi kalasaak,
võrgus vaid mõnes väikesed ja vähe oli neid ka.
Kui arvate, et ujuvkülad on vaestele, siis
te eksite – see on kohalik Tiskre. Kopli liinid algasid alles ligi poolesaja
kilomeetri pärast ülesvoolu, kui jõgi muutus kitsaks nagu Tiskre oja ning
kallast ääristasid suures osas paatkülad. Mõni neist madalas vees loksumas,
teine kuivaperioodi tuleku tõttu mudasel kaldal toestatuna seismas. Nendes
paatides käib kogu elu - perenaised kiikavad pesu pestes altkulmu möödujaid,
lapsed karjuvad “Hallo!” ning mehed kahlavad madalas vees usside järel või lebotavad
võrkkiiges.
Battambangi provintsi kutsutakse Kambodža
riisiaidaks, kuna ühena vähestest piirkondadest koristatakse selles kaks saaki
aastas. Seda tänu Punaste Khmeeride mania
grandiosole rajada keerukas niisutuskanalite võrgustik nagu Angkori
muistsetel kuningatel. Igal asjal on oma hind – Kamping Boysse nn. Tapatammi
ehitades jättis eluga hüvasti umbes 10 000 inimest kas tavalise surnukstöötamise,
alatoitumise, taudide või hukkamiste tagajärjel. Lisaks öeldakse Battambangis
olevat magusaimad kookospähklid ja parimad apelsinid, rääkimata riigi ainsast
veiniistandusest.
Kuid lisaks viinamarjadele on siin
istandused ka krokodillidele. Väidetavalt tegeldakse selles rohkem kui
500-pealises farmis väikese krokode kasvatusega, mitte aga nahamajandusega.
Antud kaubagrupile keskendunud galanteriikaupluste rohkust arvestades on aga
enam kui selge, et ka see farm on osa sellest võikapoolsest tootmisharust.
“Kas me võime ta endale jätta?” anub Kadri
8-kuulist väikest krokodilli peos hoides. Jah, miks mitte – saame avada kodus
Tallinna Loomaaia troopikakorteri. Kuuldavasti pidid enamikes kasvanduses olema
hübriidisendid - harvaesinev siiami krokodill segunenuna Austraalia soolase vee
krokodilliga. Siiami krokodilli peeti metsikus looduses väljasurnuks kuni
aastani 2000, mil Cardamomi mägedest avastati väike populatsioon. Austraalia
nimega elukas pole immigrant, vaid elutseb nii Kambodža kui teiste Kagu-Aasia
riikide rannikualadel põliselanikuna.
Pnhom Sampeau mägitempel 12 kilomeetrit
linnast eemal, kust rullub panoraamina lahti vaade kogu provintsile. Lisaks
vaimset valgustatust otsivatele munkadele-nunnadele on see koduks hoopis
teistmoodi olenditele, kellest mõned võivad hoiatuste kohaselt olla
halvatujulised ja isegi agressiivsed.
Härra makaak lahkub kolme jalal, olles enne
saanud saagiks Kadri jäätise ja hiljem ka veepudeli.
Siin on video krokodillidest ja sellest,
kuidas huligaan-makaak mägitemplis Kadrile vasema käpaga äsab, seejärel jäätist
elegantselt limpsib ning lõpuks veepudeli vilunult lahti korgib ja kihvu loputab.
Poolel teel mäkke asub koobastempel, kus
kuldne Buddha rahulikult suigub. Kui Battambangi linna kloostritel ja templitel
läks Punaste Khmeeride võimu ajal suhteliselt hästi, kuna kohalik komandör
lihtsalt eiras pealinnast tulnud hävitamiskäske, siis mitte enam siin. Originaalkuju
raiuti tükkideks ning kogu koobastempel täideti sõna otseses mõttes vere ja
laipadega.
Selle augu heitsid Khmeer Rouge’i
aparatšnikud alla umbes 10 000 kaasmaalase surnukeha, olles neil enne sealsamas
kaljutipus kõrid läbi lõiganud. Eraldi orv oli laste laipadele. Täna kannabki
see rahulik mediteerimispaik nime Tapakoobas ning kunagist võikust meenutab
taas klaaskast mõnede hukkunute kontide ja kolpadega.
Battambangist jookseb mööda Prantsuse
koloniaalaegadel ehitatud raudtee, mida mööda sõitis bambusrong ja sõidab
siiani. Rööpad on siiski rauast ja liiprid ilmselt betoonist, kuid sellel
sõitsid kolme meetri pikkused bambusplatvormid, millega veeti kaupa või inimesi
linna ja tagasi. Videost on näha, et sirgetest relssidest ja paralleelsest
rööpapaarist on asi niisama kaugel kui Petka juures Naissaarel. Nii et vaevalt
siinset raudteed pärast koloniaalaega remonditud on. Tõenäoliselt on see põhjus,
miks ka päris rongid venivad Kambodža raudteevõrgus teokiirusega kuni 20 km/h
ja reisijatevedu kui selline puudub siiani sootuks.
Mida teha, kui ühel rööpapaaril kaks
vastutulevat bambusrongi kohtuvad? Vähem kaupa või inimesi eviv koosseis
võetakse kümnekonna sekundiga algosadeks ja tõstetakse raudtee kõrvale. Kõrge
bambusplatvorm kannab kuni 15 inimest või 3 tonni riisi. Kui täna on igal
platvormil väike mootor, siis algusaegadel lükati seda bambusteivastega. Umbes
300 kilomeetri kaugusele pealinna Phnom Penhi võis bambusrongiga olla ikka
tubli sõudmine.
No comments:
Post a Comment