2,5 tundi kokku kahes bussis ja veidi 60
kilomeetrit läbitud nagu naksti. Ega päris täpselt aru ei saa, miks
ühistransport siin niivõrd kaua aega võtab, sest teed on mitu kraadi paremad kui
Tallinna linnas, buss väljus õigeaegselt ja bussijuht teadis ka parempoolse
pedaali ülesannet. See-eest nägime aknast välja vaadates koduloomadest
vesipühvleid, keda Tallinna zoopargi tara taga võib igavledes rohtu mäletsemas
näha. Isased on hallid ja kahe poolkuud meenutava kaardus sarvega, emased
heledamad ja kühmuga seljal. Jällegi olid loomakesed jäetud siinsete jumalate
hooleks, sest enam kui kahel korral pidi meie bussijuht vajutama piduri põhja,
et tee telgjoonega paralleelselt jalutav sarviline teise suunda ajada.
Igal juhul jõudsime kohale Kepi-nimelisse Kambodža
lõunapoolseimasse linna ning üllatusime kohe, kui bussijuht käskis meil välja
minna kohas, mis nägi esmapilgul välja nagu Kanama viadukt Tallinna ringteel.
Siiski oli siin maju ning ringristmiku keskel ilutses kullatud Buddha-kuju, aga
lubatud Prantsuse koloniaalarhitektuuri maju ei kuskil (aga ega me nüüd õppinud
arhitektuurispetsid ka ei ole). Kohe ilmus maa alt välja üks tuktukijuht ja
soovis meid viia kuhugi. Probleem oli selles, et me ise ka ei teadnud, kuhu
täpselt. Asusime kohaliku mehega kaarte võrdlema ja uurima, mis suunas on
kesklinn ja kus krabiturg, mille naabruses teadsime Lonely Planeti andmetel
majutuskohti olevat. Selgus, et olimegi üsna kesklinnas ja krabiturust oli buss
juba mööda sõitnud. Lihtsalt eeldasime eelneva kogemuse taustal linnana ridamisi
maju ja müügilahvkasid täistopitud mustavõitu lärmakat moodustist, mitte aga
hõredamat asutust kui keskmises Eesti külas.
Kepi linnaga ongi see lugu, et see algselt 20.
sajandi alguses Prantsuse eliidile kuurordiks loodud asum lookleb 5-6
kilomeetrit mööda rannikut ning sellest ka väga hajus asustus. Ühel pool meri,
teisel pool mäed. See asub Kampoti provintsis,
mis enne kodusõda oli üle ilma kuulus oma piprakasvanduste poolest. Ükski
Pariisi restoran polnud väärt vähematki ilma Kampoti maakonna piprata. Punaste
khmeeride terrorirežiim aga hävitas pipraistandused, kuna nemad uskusid riisi
ja maamiinide viljelusse, mitte aga vürtsidesse. Nüüdseks on pipramajandus taastatud
ning Kampoti eriline pipar on saanud esimese Kambodža produktina geograafilise
päritolumaa tähise (GI) – täpselt nagu Prantsuse juustud, Kreeka feta või
Champagne maakonna mullidega vein.
Igal juhul saime tuktukkarilt asjalikke
soovitusi majutuskohtade osas ja juhatuse keerata tuhandekäelise Avalokitešvara juurest paremale (see oli vaid kuldne
kuju järgmisel ringristimikul, siiski mitte maine kehastus) ning kohal me olime. Ringikujuliselt ümber aia paiknevad toad
ja majakesed, keskel veesilm. Vihmaperioodil on mulje kindlasti veel lopsakam,
aga praegugi ajavad eri suurustes ja värvides õitsevad taimed nii mõnegi Eesti
hobiaedniku kadedaks ning lisahüvena saab puu otsast noppida mangosid.
Muidu on Kadri teinud suurepäraseid
edusamme oma ämblikukartuse osas. Toas avastas ta kohe neid neli ja vaatas
huvitatult, kuidas lubjaämblikele sarnanevad elanikud oma võrgus kiikusid.
Krabiturul otse mere ääres oli ta peaaegu näppupidi küljes elusatel krabidel,
keda punutud püünistest välja võeti, aga krabi on teatavasti Kadri arvates
ämblikuga äravahetamiseni sarnane. Söögikohas oli ta isegi valmis proovima
krabi Kampoti kuulsa rohelise pipraga, aga siin pidin ma vaid elukalt
“ämblikujalad” ära murdma. Igal juhul jääb kunagi hiljem Angkor Wati poole
liikuma hakates teele üks küla, mida inglise keeles kutsutakse Spiderville.
Nimi isegi ütleb, mida kohalikud seal kolm korda päevas fritüürivad ja
külalistele lahkesti müütavad. Saame näha Kadri nägu!
Päev hiljem võtame ette umbes 30
kilomeetrise teekonna Phnom Chhnorki nimelisse koobastemplisse, aga sellest
veidi hiljem. Kui me tuktukiga sinnapoole tuhiseme, selgub ühtlasi, miks
kohalikud motoriseeritult liigeldes ja ka muidu sageli suu ees näomaske või
salle kannavad. Nimelt näeb siinne teetööde hea tava ette, et vana asfalt
freesitakse maha 10 kilomeetrilt või rohkemalt, kuid töid toimetatakse
mõnesajal meetril kahe teemasinaga ja kolme mehega. Ülejäänu on puhtalt tahkete
osakeste sissehingamise polügon, kui veokid või bussid vaevaliselt roomavast
tuktukist mööda tuiskavad. Päeva lõpuks krigiseb hamba all liiv ning suu on
kuiv nagu Sahara.
Nii me beduiinidena sihtmärgi poole
töristame, kui äkki juhtivtöötaja rolleri pidamasaamise võime äkkpidurdusega
proovile paneb. Märkame teel mingit vibalikku voolikutaolist takistust ja
imestame, miks osav mees sellest elegantselt ümberpõiget ei sooritanud,
samaaegselt üht kätt kiivri all moblaga kõnelemiseks hoides. Voolikujupp on
hallikasbeež, umbes 1,5 meetrit pikk, 5-sentimeetrise läbimõõduga ja üks asi
veel – ta on elav. “Dangerous!” võdistab tuktukkar üleõla vaadates õlgu ning
tema ülestõstetud kiivrivisiir ei varja enam hirmunud üsna nägu. Küsimatagi on
selge, et tegemist ei ole turisticotele naljategemisega, vaid konkreetne madu-uss
on tõesti mürgine. Komplimendina võib
maole öelda, et ta siugles väga voolavalt ja elegantselt edasi maanteekraavi.
Aga koopast ise. Juba enne, kui tuktuk
mäejalami lähistel riisipõldude keskel peatub, haagivad meile sappa mõned
teismelised poisid velodel. Nii uskumatu kui see pole – me pole varem nii head
inglise keelt siinmail kuulnud ei häälduse ega sõnavara osas, lauseehitus on ka
täiesti okei. Üks kutt on õppinud inglise keelt kolm aastat, teine kõigest paar
kuud, aga suudab ka end arusaadavaks teha.
Masina peatudes soovib tuktuki juht meile
ühe poisi müüa, aga ilmselt käib ikka jutt giiditeenusest. Nimelt on kohalikel
koolilastel tavaks käia vabal ajal mitte kaubanduskeskuses hängimas, vaid koobastempli
juures koolis omandatavat inglise keelt praktiseerimas ja väikest taskuraha
teenimas. Meid jalutava noorsandi pere sissetulek tuleb suhkruroo
kasvatamisest, kuid ta selgitab tõsiselt ja vaiksel häälel, et kool on tema
jaoks väga-väga tähtis. “Kui osad noored käivad siin ka koolipäeviti, et raha
teenida, siis mina mitte, kuna haridus on tähtis,” lubab poiss. Parem kui see
nii oleks, sest haritud inimesi on sel riigil tõesti vaja – kohalikest majutus-
või söömakohtadest mööda jalutades võib praktiliselt iga 10 meetri järel
märgata mõnd kitsaskohta, mille kõrvaldamine aitaks ettevõtmisel end paremini
turundada-arendada.
Aga see ei ole majandusõpik, vaid
reisiblogi ning nii me kõmbimegi 203 trepiastet mäest üles koopasuuni. Koobas –
vägev kui gooti katedraal – laiub meie ees ning meid tervitavad kaks
stalaktiitidest-stalagmiitidest kasvanud elevanti, üks neist nagu kuju, teine
pigem kui bareljeef koopaseinal. Mitmekümne meetri kõrgusel laeorvades,
laenatud taskulambi valgusvihus, magavad oma igapäevast und kümned ja kümned
nahkhiired. Keset koobast juba 7. sajandil rajatud väike telliskividest tempel,
mis on pühendatud Shivale, ühele hinduismi kolmest olulisele jumalale. Altar on
samuti ise kalju seest kasvanud stalagmiidist, laes rippuvad stalaktiidist
tilgub püha vett, mille täpp otsaees mõjuvat meie giididemeeskonna sõnul
positiivselt õnnele, rahalisele bilansile ning hea töökoha väljavaadetele.
Poisid oskavad templist ja koopast täitsa
põhjalikult rääkida ning on ise kõik tunnelid ja kitsukesemad lõhed läbi
uurinud. Ain valibki koopast lahkumisest ühe lihtsamini läbitava koopakäigu,
mis lõpeb viieminutise turnimise järel mäejalamile piletimüügikoopas. Kadri
lahkub väärikalt mööda treppi, mis ehitati siia alles 2000. aastate alguses.
Enne seda oli kogu koobastempel suhteliselt ligipääsmatu, ümbritsetuna võsast
ja maamiinidest.
Aga pildid siis:
Idüll vasikate, prügi ja udust väljakerkiva
saarestikuga. Üks neist peaks olema Koh Tonsay ehk Rabbit Island, mis on
ilmselt saanud nime selle järgi, et see tegelikult ei meenuta küülikut.
|
Hommikuti ja õhtuti väljuvad krabid püünisest...
.... ja sattuvad üllatuseks taldrikule.
Rohelised ei ole herned, vaid värskelt korjatud Kampoti roheline pipar, mida
tuleb värskelt süüa kohe pärast saagi koristamist.
Kes tellis koera küpsetusastmega 100% rare? Mereandide nabistamisega tasub piiri pidada... PS. Kassiomanikud - kui Läänes nuditi koerlaste sabasid, siis kõikidel siinsetel kiisudel on kohaliku moe kohaselt saba ära lõigatud.
Kepi krabituru gurmeerestoranid mere poolt
vaadatuna.
Riis pannakse maha juunis. Erinevalt
naaberriikidest Taist ja Vietnamist elab enamik ehk 80% elanikkonnast endiselt
maal, nii et tubli põllumajandusriik.
Rahvusvahelised läbirääkimised: poisid
õpetavad meile mõne sõna khmeeri keelt, meie jälle, kuidas saksa keeles õlut
tellida ja üht-teist veel ;-)
Kes elevandikuju tegi? Mägi ise tegi.
Teisel poolel koobastempli mäge kasvas
suhkruroog, millest krabiturul paari minutiga spetsiaalses pressis külm jook välja
tilgutati. Kusjuures ei olnudki ülimagus, pigem kergelt magushapu.
Hemingway
“Vanamees ja meri” ainetel – kas päikeseloojangusse saagita või ilma?
No comments:
Post a Comment