Phnom Penh. Peatrotuaaridel lämmatavad
heitgaasid ja tolm. Hullumeelne liiklus, mis kulgeb kõikides mõeldavates
suundades, kuid jälgides kohalikke, taipab ära viisi, kuidas end vigastamata
teed ületada. Endas tuleb leida julgus, et hoolimatult autoteele astuda ja
pidurdavate sõidukite ees vabandavalt käsi tõsta. Mekongi jõe ääres on igasugu
rahvast – õhtujooksu tegevatest kontoriinimestest kudrutavate paarideni, sekka
kerjuseid, taskuvargaid ja lesivaid narkomaane.
Esmapilgul hullumeelne linn peidab endas
siiski lihvitud kalliskive.
Rahvusmuuseum. Siin on kõige täiuslikum
kogu khmeeri skulptuure, ehkki aines on siiski piiratud: eeskätt hinduismist
pärit Shivat, Vishnut, vähem ka Lakshmit ja Brahmat. Lisaks hinduismi
jumalatega võrdselt austatud Buddhat. Pronksit valatud, kiviblokkidest tahutud safiir-
ja rubiinsilmadega (viimased on küll juba ammu templiröövlite ohvriks
langenud), puidust nikerdatud ning kuldseks lakitud. Sadu ja sadu variante. Kambodža usundilugu on huvitav seetõttu, et
hinduism ja budism jõudsid siiamaile üheaegselt ning on siin kõrvuti
eksisteerinud. Algne Shiva kultus asendus kosmilises unes suikuva Vishnu
kummardamisega, mis seejärel sulasid üheks jumaluseks. Seejärel alates kuulsast
kuningast Jayavarman VII muutus populaarsemaks budism. Tema oligi põhimõtteliselt
viimane kuulsatest kuningatest, kelle valitsemisajal oli Khmeeri impeerium veel oma
võimu tipul, laiudes Hiinast tänase Malaisiani. Maailma suurim religioosne
kompleks Ankgor oligi toona kogu Kagu-Aasia tõmbekeskus. Iga valitsev kuningas püüdis üle
trumbata oma eelkäijate ehitusprojekte, aga sellest edaspidi.
Rahvusmuuseumi aed. Skulptuuri on nii
palju, et kõik ei mahu tuppa ära. Tiikides elasid oranžid kuldkalade moodi
olevused, suured nagu kodumaised havid või latikad. Kadri narris neid just
puulehega, aga vee alla selle kalaparv rebis.
Järgmine peatus oli Kambodža kuninga loss. Kahjuks polnud sees pildistamine lubatud,
seega on fotol troonisaal väljastpoolt. Kambodža on selles mõttes huvitav, et
pärast lõplikku vabanemist punastest khmeeridest, 10 aastat riiki “vabastanud”
vietkongidest ning ÜRO rahuvalvemissioonist, oli too lõpuks ligi 4 aastat
tavaline demokraatiat mängida püüdev riik. Ja siis, voila, aastal 1993 sai Kambodžast uuesti kuningriik ning eksiilis
elanud siniverelised kutsuti tagasi maad valitsema. Kus on Lembitu, Vambola ja
teiste kuulsate vanemate vereliinid, et nad võiks uuesti Muinas-Eestit
valitseda?
Kadri piidleb altkulmu kuninga varakambrit
(vasakul). Käisime, nägime. Likviidseid vahendeid on. Kõige toredam on see, et
traditsioonilised kambodža naised riietuvad päevade järgi eri värvi. Punane
pühapäevaks, oranž esmaspäevaks, lilla teisipäevaks, kolmapäev rohuroheline,
neljapäev kollakasroheline, reede sinine ning laupäev violetne. Miks Eestis nii ei võiks olla? Ei kuuleks
hommikuti riidekapi juurest mantrat: “Mul ei ole midagi selga panna!”
Kuningalossi aed Hõbedase Pagoodi ees. Väga
lopsakas ja hoolitsetud.
Kuulus Hõbedane Pagood. Ega siin muud ei
olegi, kui et põranda on nad millegipärast lasknud hõbedast teha – üle 5000 põrandaplaadi
igaüks kaaluga 1 kilo. Kuid see pole sugugi kõik. Sees on tuhandeid
buddhakujusid, portsigareid, majapidamistarbeid, lilli – kullast, hõbedast, kalliskividega
ja ilma. Keskel troonib üleni rohelisest vääriskivist emeraldist valmistatud
taies ning temast veidi allpool elusuuruses Buddha, mis on tehtud 90 kilost
kullast ja kaunistatud 9584 teemantiga. See oli muljetavaldav...hiilgus. Kuid
vägisi kiskus mõtte sellele, kas tõesti soovis kogu oma rikkusest loobunud ja
askeesile pühendunud prints Siddhartha, et teda seesuguse kulla, karra ja toretsemisega
austatakse?
Vaid natuke vett ja juba ta õitsebki.
Siinkohal on siis tegemist tavalise
logistikateemaga nagu Eesti Raudtee uued perroonid või Elroni eepos uute
rongidega. Saage tuttavaks: kullast karniisiga elevandidokk. Mõnus kasutada
elevandi selga minemiseks ja mahatulekuks nii kodus, kontoris kui ka
kaubanduskeskuse parkimismajas. Uhkemaid istmeid kaunistasid baldahhiinid ja
siidkattega padjad.
Kogu selle hiilguse taustaks pisikesi
tähelepanekuid pealinna kaasaaegsest eksterjöörist. Kuningalossi väljapanekul
nähtud joonistustelt oli näha, et Angkori-aegsed daamid varjasid ennast päikese
eest sirmidega – hele nahk oli moes. Sama kehtib ka tänapäeval. Kui Eestis
pakutakse naistele isepruunistuvaid kreeme, siis siin vastupidiselt
valgendavaid kehavõideid. Potsikutel demonstreeritakse nahatooni muutust
tumedast heledamaks, määri ainult seitsmel järjestikkusel päeval.
Ja võrdluseks “teine” Kambodža. Vaade 30
meetrit hotellist, umbes 300 meetrit Mekongi kaldapealsest, 500 meetrit
kuningalossist. Selles riigis muutub kõik kiiresti. Aga õhtuti on nende akende
taga põhiline perekeskne tegevus televiisori vaatamine. Lääs on jõudnud ka
siia. Hoolimata sellest, et khmeeri keelt silpigi ei oska, tunneb värelevalt
ekraanilt ära “Kambodža otsib superstaari” ja muud meilgi populaarsed teleshowd. Glitterit ja arvutil lisatud
eriefekte on palju, rahvas kiljub ja mornid kohtunikud istuvad staatiliselt.
No comments:
Post a Comment