J.M.K.E. Juriidiliselt korrektsena kõlab
see: “Jeesus Maria karjatas eit!” Just selline tunne valdab meid Stockholmis
Arlanda lennujaamas, kui oleme läbinud aita-end-ise automaadis check-in’i kadalipu ning asiaadivälimusega proua keeldub
seejärel meilt pagasit vastu võtmast. Sellest laulaks Villu Tamme oma
ilmakuulsa punkbändiga tõenäoliselt suure mõnuga.
Kui sõit Tallinnast Stockholmi on igav
nagu rootsi laud Soome sõitvas laevas, siis lennujaamas kisub õhkkond vägisi
ärevaks. Pagasit vastuvõttev proua on vabatahtlikult asunud tegutsema Kambodža
immigratsiooniametnikuna ning keeldub meie kotte vastu võtmast. Mitte
sellepärast, et meie pagas oleks pungil püstolkuulipildujaid, mürkmadusid ja uraani
isotoopi järjekorranumbriga 235, vaid seepärast, et meil puuduvad passides Kambodža
viisad ning tagasisõidupiletid. Lennuki väljumiseni on 87 minutit.
Selgitused, et võtame piirilt äriviisa
ja ostame tagasilennupiletid Kambodžas kohapeal, kui otsustame kodumaale
naasta, põrkavad vastu mõistmatuse müüri. “Kambodža piirilt ei saa sel viisil
äriviisat ja lennukompanii reeglid ei luba teid lennukisse lasta,” ütleb proua
omniteadliku näoga ja helistab Prantsuse Õhu esindusse. Räägime, et Kambodža
piiril väljastatakse äriviisasid küll, oleme asja uurinud ning probleeme ei
peaks olema. Ja üleüldse, miks peaks lennukompanii üldse korraldama Kambodža
Kuningriigi immigratsioonipoliitikat? Pikk rootsikeelne telefonikõne. Temalt
küsimused, meilt vastused. Selgitame pikalt ja laialt, et me ostame Phnom
Penhis kasvõi piletid Bangkoki juhul, kui me maale ei pääse ning ärgu nüüd Air
France muretsegu meie asjade pärast. “See seaks Air France’i halba valgusse,”
kõlab keeldumise põhjenduseks. Ja meie veel mõtlesime, et lennukikompanii töö
on lennata lennumasinatega maalähedasel orbiidil. 20 minutit hiljem lahkume 20
korda närvilisemana koos sooja soovitusega minna lennukompanii boksi asja
klattima. Lennuki väljumiseni on 68 minutit.
Vestlus Air France kontoris kolme prouaga
kulgeb samas taktis.
Rootsi prouad: “Meie ei saa teid
lennukile lasta, kuna te ei saa piirilt viisat!”
Meie: “Me oleme viisanõuded
kontrollinud, ärge nüüd muretsege meie pärast!”
Rootsi prouad: “Te ei pääse ikkagi
lennukile, kuna reeglid on sellised!”
Meie: “Kui me riiki ei pääse, ei ole ju
Air France’i mure. Me ostame siis pileti Taisse, meil on selleks raha!”’
Rootsi prouad: “Rahas ei ole küsimus. Me
ei saa teid lennukile lubada! Kas teil on mingeid viisa taotlemiseks vajalikke
dokumente näidata? Olete saatkonnaga rääkinud?”
Prouad loevad juba ise internetti läbi
Kambodža viisanõuete osas ja püüavad helistada saatkonda Londonis. Õnneks on
telefoniliin kinni. “Ole vait!” kähvab Kadri mulle juba mitmendat korda, kui
püüan taas seletada, et meil on piisavalt raha Bangkokki piletite ostmiseks,
kui me Phnom Penhis riiki ei peaks pääsema. Kulub veel veerand tundi ja lõpuks prouad
usuvad meid, et meil pole plaanis edaspidi kogu elu Air France’i kulul lennukijänestena
lennata, vaid suudame ise osta tagasisõidupiletid. “Me tahame tõendit, et te
saate Kambodžast lahkuda!” Okei, pole probleemi. Lubame, et taotleme
probleemide korral piirilt turismiviisa ja ostame ise piletid riigist lahkumiseks.
Võtame passid ja kotid ning oleme lahkumas, kui afrojuurtega rootslanna meid
tagasi hõikab. “Aga te peate need piletid ostma kohe, et lennukile pääseksite!”
selgub tema suu läbi nö väikese kirjas klausel ja lisab justkui lohutuseks: “Siin kõrval on
toolid ja tasuta WiFi!” Tasuta toolid ja keeruka autoriseerimisega WiFi on
lohutav tõesti, eriti kui lennuki väljumiseni jääb 47 minutit.
Nii kiiresti pole me kunagi piletid
ostnud ja loodetavasti enam ei pea ka. Kõigepealt kulub juba mitu minutit
netiühenduse loomiseks. Umbropsu valime Euroopa õhuruumis kuuldavasti mitte
väga heas kirjas Cambodia Airlines’i ja märtsikuusse piletid Bangkoki, et kogu
see kurikaval skeem vajadusel turismiviisa kahekuulisse kehtivusperioodi
mahtuda. Üks dikteerib passi- ja krediitkaardi andmeid, teine sisestab. Närvid
on pingul nagu pommikoeral ja passi kehtivusaeg läheb sassi praeguseks juba
ajalooks saanud väljastamiskuupäevaga. Siiski, siiski – umbes 15 minutit hiljem
ja 202 dollarit vaesemana naaseme kottidega pagasi äraandmislauda- Seekord ei
taheta arvutiekraanilt isegi poolfiktiivseid äralennupileteid näha – asiaatliku
munitsipaalmigratsiooniametniku (MuMi) rangus on lahtunud. Paarkümmend minutit hiljem
oleme läbinud edukalt turvakontrolli ja ootame juba värava juures lennukisse
pääsemist. Pariisi lennuki väljumiseni jääb napp 20 minutit.
Juba lennukis olles nendime, et pole
midagi hullemat, kui prantslased püüavad rakendada saksa täpsust Rootsis. Siiski
maksid meie fiktiivsed lennukipiletid pea poole vähem, kui taksosõit Stockholmi
sadamast Arlanda lennujaama. Selle nimi on vist sotsiaalse turumajandusega heaoluriik
või kes seda nüüd täpselt teab. Jääme huviga ootama, mida uut halba toovad
järgmised lennujaamad. Vähemalt Pariisi laskumisel sõidame vikerkaare alt läbi.
Pariisi Charles De Gaulle’i lennujaam. Kuulsa
kindrali nimelises aeropordis tuleb väravate L juures väravate K juurde
pääsemiseks kasutada sinist autobussiliini. Koos sinise teisipäevaga jõuab kätte aeg
vabaneda üleriietest. “Huvitav, kas jope käib taara või paberjäätmete alla,” mõtlen
terminalis peene nimega jäätmekogumissüsteeme silmitsedes. Siiski “unustame”
sekkarist ostetud-keldrist toodud ühekordse otstarbega joped WC-kabiini
nagisse. Ja jääbki kõigest 7 tundi oodata edasilendu Shangaisse. Pean pöialt,
et Kadri ei hakkaks siin lugema kaasavõetud Carre “Šaakali päeva”. Äkki on II
ilmasõja kangelase ja hilisema vabariigi presidendi mõrvamiskatsest jutustav
põnevusromaan selles riigis kui “Saatanlikud värsid” moslemimaades? Parem mitte
riskida!
PS. Me oleme lennujaamas, aga Kadri on ikka veel kaine ;-)
Eeeem, see on täiesti tavapärane nähtus, et ilma sihtriigi viisata (kui selle olemasolu on obligatoorne) pikale lennule ei lubata.
ReplyDeleteNo mitte erit tavapärane, kui on üldteada, et konkreetse riigi viisasid saab piirilt.
ReplyDelete