Järgmise koolipäeva lõunapaus läheb meil kooli
veebilehe sisuauditi nahka. Esmalt parandame inglise keele õpetajate kirjutatud
enesetutvustusi, mis on konarlikud nagu Tallinna tänavad igal kevadel. Seejärel
on järg veebilehe ülesehituse ja kujunduse 15-minutise auditeerimise käes. Nagu
Euroopa IT-tiigri esindajatele kohane, on esinemine mõjus ning koolidirektor
Daro nõuab, et Ain läheb järgmisel hommikul temaga kaasa kohalikku
veebiarendusfirmasse. Nimelt on üks Inglismaa mittetulundusühing neid toetanud
uue kodulehe valmistamisel ning praegu ongi käimas just aktiivne veebitreimine.
Siem Reapi linnas kohtumispaiga ja –aja
kokkuleppimine on huumor omaette, kuna auväärne vanemmunk ütleb iga minuti
järel uue kellaaja ning 7.30st saab lõpuks inimlikum 8.30. Segaseks jääb veel
koht, kuna munkdirektor ja munkõpetaja ei suuda omavahel jõuda kokkuleppele,
kas veebitreialite firma on Canadian Banki või Cambodian Banki lähedal. Lõpuks
lepime randevuupunktina kokku linna suurima kaubamaja esise, sest ega neid
panku ei saa ikka usaldada.
Igal juhul on Aini ootused kohaliku
IT-firma külastamise suhtes ülikõrged. Ta loodab, et saab veelkord näha seda imelist aega, mil
arvutid olid puust, kuid itimehed selgest rauast. Kõik, mida nad vajasid, oli
vaid käsurida, sest graafiline kasutajaliides on teatavasti ju saatanast ning
varukoopia nõrkadele, kuna andmebaasi taastasid õiged mehed ikka puhtalt mälu
järgi. Parimad võrguadministraatorid oskasid vabalt modemite keelt, mida nood
riistapuud internetiühendust luues vastastikku vilistasid. Loomulikult oli
tollal üldlevinud arvamus, et Microsofti operatsioonisüsteemis pesitsevad
deemonid, kes öösiti käivad ilmsüütute naissoost IT-spetsialistide verd imemas.
Just toda IT kuldaega lootis ta veel viimast korda silmitseda, sest see periood
sai Eestis ajalooks juba eelmise sajandi lõpus ning saab vääramatult ka siin
Kambodžas, vajudes Atlantise mandrina minevikuookeani voogudesse.
Siiski oli ta sunnitud pettuma - kohalik
veebiagentuur ei ole midagi niivõrd eksootilist, isegi sarnasus Punase Khmeeride
tulepesaga puudub. Tavaline kuue töötajaga väikefirma esimese korruse
poepinnaks mõeldud kitsavõitu ruumis askeetliku mööbli, enamvähem tehnika ning
konditsioneeritud õhuga. Ainuke eredam ja Lääne inimest sügavalt kummastav hetk
oli äratundmine, et kogu arendustöö tehakse töötava veebilehe peal – ilmselt on
arendusserveri mõiste, olemus ja kasutegurid siinsetele projektijuhtidele
tundmata looma nahk. Teine huvitav optimeerimisvõte on see, et ühte isikusse
kokku sulandunud projektijuht-tarkvaraarendaja-kliendihaldur hakkab kohe
kliendi juuresolekult veebikoodi parandama vastavalt etteantud suunistele ja
soovidele.
Eks nende IT-teadmistega on siin nagu on
ehk inglise keeli “as is”. Kooli
arvutiõpetaja õpib Siem Reapi ülikoolis IT erialal, kuid esmakordselt hakkas ta
ise arvutiõpet saama alles ülikoolis. Pärast IT-erialale õppima pääsemist. See
on ilmselt ka põhjus, miks ta jääb hätta õpilase murega teha Wordis joonistatud
tabelis üks rida sama kitsaks kui teised ning jagada viimane rida taas kaheks veeruks,
nii et Ain pidi ise vabatahtliku IT-tugiisikuna ligi astuma ning asjad korda
ajama. Õpetaja on ju alles noor mees ning eks tal ole aega veel neli aastat
ülikoolis oma IT-teadmisi täiendada.
Igal juhul vaieldakse veebiagentuuris oma
kaks tundi menüüde ja veebilehe navigatsiooni üle ning tehakse neid mitu korda
ümber, sest klassikursuse kordamine on ju teadupoolest tarkuse ema. Direktor
Daro on suhteliselt pika otsustamisega, kas teha midagi nii või naa ning vaatab
iga küsimuse korral Aini otsa, et ta konsultandina ütleksin õige vastuse. Viimane
seletab, et veebitreimisel ei ole sageli üht õigest vastus, võib teha nii või
naa olenevalt sihtrühmast ja veebi eesmärkidest. “Really?” pärib Daro selle
peale nõudlikult. Mnjah, koolidirektorile ja kuldset keskteed järgivale
vanemmungale ei olnud tark öelda, et alati ei pruugi tõde olla niivõrd ühene...
Lõpuks pääsetakse veebifirmast tulema, sest
suuremaid muudatusi ei hakata siiski meie silme all tegema. Daro teeb
ettepaneku minna lõunat sööma. Kohalike söögikohta sisse astudes selgub ka
surveavaldamise põhjus – kell on just löönud poolt ühtteist, kuid budistlikud
mungad tohivad iga päev süüa vaid kella 6st 11ni. Pärast kella 11 pole mungal
teha muud, kui juua teed või kohvi piima ja rohke suhkruga ning oodata esimest
kukelaulu järgmisel hommikul kell 6. Kuid abiks seegi.
“Sest Buddha on nii öelnud,” teatab
auväärne Daro Keb vastuseks Aini küsimusele, miks mungad pärast maagilist
kellanäitu 11 toituda ei tohi. “Kui munk puugib end pärastlõunal kõvasti täis,
ei jõua ta õppida, vaid uimerdab niisama. Täis kõhuga mediteerides jääb munk
magama.” Teadagi, laiseldes nirvaanani ei jõua ning tuleb uuesti ja uuesti siia
maailma tagasi sündida.
“Kui ülemmunk avastab, et keegi munkadest
sööb salaja keelatud ajal, järgneb karistus, näiteks jämeda bambuskepiga
nüpeldamine. Kolm rikkumist ja oled kloostrist välja visatud,” räägib Daro.
Tema sõnul ei pea paljud mungad taolisele toitumisrežiimile vastu ning
järgnevad kõhuhädad, halvimal juhul isegi maohaavad ning lahkumine pagoodist
tervislikel põhjustel.
Liha võivad siinsed vanemmungad süüa ning
nii laseb Daro hea maitsta lauale toodud khmeeri rahvusroal lok-lakil, mis on
eelmarineeritud ja pannil praetud loomalihaviilud praemuna, toore sibula- ja
tomativiilude ning riisiga. Siiski ei ole liha lubatud kõigile munkadele ning
mitte igasugune liha: rangelt keelatud on elevant, krokodill, tiiger, rebane,
madu. Süüa võib vaid pühvlit, veist ja kana ning loomulikult ei tohi munk ise
loomi tappa, isegi kui need sealsamas templis ringi uitavad. “Looma tapmisele
järgneb kohene väljaheitmine kloostrist,” räägib Daro.
NB!
Fotod on illustreerivad. Selle postituse kirjutamise käigus ei söödud ära ühtki pühvlit,
ei visatud kloostrist välja ühtki munka ega tulistatud tühjaks ühtki
kuulipildujalinti. Viimane jäi tegemata lindi kinnikiilumise tõttu.
No comments:
Post a Comment