Aastas sureb Kambodžas liikluses ligikaudu 1900 ning saab viga üle 7000
inimese. Kuningriigi transpordiministeeriumi andmetel on umbes pooled
õnnetustest põhjustatud kiiruseületamistest, ülejäänud jagunevad purjuspäi
sõitmise ja hooletu juhtimise vahel. Siiski juhtuvad fataalsed õnnetused pigem
maanteedel, sest linnades jäävad kiirused enamasti 40-50 km/h piiresse ning motoriseeritud
kohalikud on ülimalt osavad ümberpõikeid ja muid äkkmanöövreid sooritama.
Ainuke kahju väljapoolt tulnule on tapetud närvirakud, mis ei pidanud ju
taastuma isegi alkoholi mõjul.
“Mis värvilised tuled need seal tänavanurgal on? Ahh, kindlasti hiina
uuest aastast jäänud bling-bling kaunistused. Oo, punane süttis, see loob õdusa
jõulutunde ja ärgitab gaasi lisama,” mõtleb kambodžalane valgusfoorile
lähenedes ning tuiskab üle ristmiku.
“Krdi ***********, õpi ükskord tulede värvid selgeks,” ei jää Ainil muud
midagi üle karjuda, kui rohelise tulega ristmikku ületades Lexuse luksmaastur
kõrvalteelt ette keerab või süüdimatu tuktuki juht teeandmiskohustusega
vasakpööret sooritades meist üle püüab sõita. Seejuures on tärnide asemel
aeg-ajalt kasutusel olnud sõna “idikas” ilmselt kõige enam poliitiliselt
korrektne. Kadri õpib kiiresti selgeks, et rolleri tagaistmel tuleb kodurahu huvides targu vait püsida.
Kui Kambodžas peaks kehtima liikluseeskiri, siis ei oska öelda, mis
seal kirjas võiks olla. Vist midagi sellist: “Sõida, mees, sõida, muidu oled lammas!” Või: “Teeandmine on nõrkadele, valgusfoorituled laste
rõõmustamiseks!” Igal juhul on liikluseeskiri – kui selline peaks eksisteerima
– siin riigis üksnes soovitusliku jõuga.
Enam kui kuu ajaga ei õnnestunud meil kohata ühtki koduselt tuttavat
liiklusmärki “Anna teed”, mis on teatavasti ainus kolmnurkse kujuga märk, mille
teravik on suunatud allapoole. Ikka selleks, et lumme tuisanuna või teiselt
poolt vaadates oleks märgi mõte arusaadav. Kuna siinmail ei kohanud ka
lumetuisku, ei olnud ka seda liiklusmärki ega teist teed andma kohustavat viita
“Stopp”. Loogiline.
Jääme punase tule taga seisma. See on igati moodne,
näitab sekundeid rohelise tuleni ja puha. Teised rollerid tuhisevad mööda,
tuktukid, veoautod ja maasturid samuti. Mõni annab isegi signaali, et “miks sa
liiklust blokeerid, valge ahv, näed ju, et lõunaaeg ja mul on turule kiire”.
Siiski, aeg-ajalt õhtupimeduses ja vahel ka päeval jäävad mõned kohalikud
punase tule taga seisma. See vajab täiendavat antropoloogilist süvauuringut, et
selgitada sellise karjakäitumisest kõrvalekalduva toimimisviisi põhjuseid.
Uurimisrühm kahtlustab lääneliku tsivilisatsiooni lämmatavat mõju, mille
tulemusel inimesed on hakanud käituma alalhoidlikul ning kaasliiklejaid
austavalt. Häbiväärne!
Liikumahakkamine teepeenralt või parkimiskohalt väljatagurdamine – siin
kehtib alati ja üksnes tugevama jõud. Peeglisse ei vaadata, suunda ei näidata,
rääkimata teeandmisest. Lihtsalt libised toore jõuga tänavale ja mida suurem
oled (näiteks maastur), seda väiksem on tõenäosus, et otsa sõidetakse. Edasi on
kõik peateel liikuja otsustada: väljamaalased sageli peatuvad, kuid kohalikud
siuglevad mööda nii vasakult kui paremalt, võimaluse korral ka takistuse alt ja
pealt läbi voolates. Seismajäämine võrdub nende jaoks kaotusega
liiklusdžunglis.
Seejuures pole vahet, mis suunas liikuda. Ühekorraga toimuv parem- ja
vasakpoolne liiklus tähendab seda, et liigutakse vastassuunas seni, kuni
liiklusvoos tekib tühimik ning saab põigata oma suunavööndisse. Milleks raisata
aega tagasipööretele eraldatud suunavöönditega teedel või ületada teed risti,
kui saab lõigata.
Kogu see anarhia ristmikel toimub sageli Kambodža liikluspolitsei
rolleripatrullide silme all. Nagu Lonely Planet tabavalt sõnastab: “Kambodža
politsei on parim, mida raha eest saab osta.” Näiteks tõend kuriteo ohvriks
langemise kohta on tasuline, makstes tavahinnakirja kohaselt 5-20 USA dollarit.
Varastatud telefoni saab tagasi näiteks 60 dollari eest, aga lisahüve on see,
et telefon enam ei toimi.
Aga politseipatrullid ei märkagi ristmikul toimuvat ega ilmselt peagi,
sest nende jaoks on see normaalne. Nemad ootavad oma saaki, et andamit koguda.
Nimelt valgeid kiivriteta motosõitjaid. Kambodža seadusandluse kohaselt peab
kiivrit kandma vaid rollerijuht, kuna ilmselt on kaassõitjate koljud õnnetuse
puhul oluliselt tugevamad või väheväärtuslikumad. Siiski oleks võinud austatud
seadusandja lisada seadusesse klausli, et see kiivrinõue kehtib vaid valgete
kehkenpükside jaoks, kuna kümneid ja kümneid kiivrita kohalikke näeme politsei
võrku langevat haruharva. Juhindudes seadusest, saame rollerilaenutusest vaid
ühe kiivri kaasa ning ostame teise Honda kirjade ja peegelklaasist visiiriga
oma raha eest lisaks. Pole paha ost 5 dollari eest, kuid kahtlane on, kas selle
kiivri kandmine võib elu päästa või pigem säästab seda ohutusvarustuse
mittekasutamine.
“Näita mulle valget meest, küll ma leian paragrahvi,” tundub olevat
Kambodža politsei moto. Trahvi saab ju ka teha puuduva juhiloa eest, kuna Eesti
juhiluba siin riigis kahtlemata ei toimi ning rahvusvahelist juhiluba Kambodža
samuti ei tunnusta. Võimalik on raha nõuda ka mõne puuduva tahavaatepeegli eest
või koguni juhul, kui oled päevasel ajal unustanud rolleril sõidutuled põlema.
Viimane on kahtlemata ülimalt liiklusohtlik rikkumine, mitte aga hämaras
tuledeta sõit, mida mõned kohalikud politsei silme all segamatult harrastavad.
Teadjamad soovitavad, et trahviraha tasub politseinikule ilma pikema
jututa ära maksta, sest protestimine ja vaidlemine võib kohale tuua veel
mundris kolleege. Loomulikult kasvab ka nõutav summa võrdeliselt lisanduvate
mundrimeeste arvuga ning trahvikviitungit vaevalt välja kirjutatakse.
Just nii toimib ka üks rollerimees, kes meid mägises Ratanakiri
provintsis hiljem etniliste vähemuste küladesse sõidutab. Politseipatrull
peatab ta maanteel ning suunab nagu kord ja kohus teepeenrale. Seejärel aga
kommunikatsioon katkeb ning politseinik ei lausu ühtki sõna ei tuvastatud
liiklusrikkumise ega edasiste käitumisjuhiste kohta, rääkimata siis dokumentide
kontrollimisest ja veendumisest, kas juht sai ikka oma veast aru. Ilmselt on ka
antud juhul probleem puuduvates peeglites ja valgel ajal sisse lülitatud
sõidutuledes. Igal juhul vaikus kestab
minutit viis, ehkki mõlemad osapooled saaksid ju suhelda oma emakeeles nagu khmeerid
muiste. Kentsakas olukord lõppeb alles siis, kui noormees jätab
politseipatrulli juurde üles seatud kokkupandavale klapplauale kaks dollarit,
istub rolleri selga ja sõidab lihtsalt minema. Korravalvurid, neid on seal
kokku kolm, ei tee katsetki teda takistada.
Igal juhul ei muuda sina Kambodža liikluskultuuri, vaid muutub sinu
liikluskäitumine. Kuu ajaga rolleriga liigeldes jääb üha vähemaks nii vandesõnu
kui suunatulede sisselülitamist. Vastassuunas liiklemine on vajaduse korral
saanud igapäevaseks, sest milleks pagaripoest hommikusi värskeid baguette tuues
mitusada meetrit valesse suunda sõita – saiad jahtuvad ju ära! Vasakpööre käib
nii valges kui pimedas end vastutuleva liiklusvoo sisse vaikselt, ent
pidurdamatu jõuga rammides, sest tipptundidel võid muidu ristmiku keskele sisse
kolida. Siiski, kui kohalikud kamikazed sooritavad seda manöövrit ka lubava
punase fooritulega, siis Ain ootab rohelist tuld.
Ainil on küpsenud mõte mõnda
autokooli märgates sisse astuda ning liiklusõpetajana tööd nõutada. Ta ei kavatse teha oranži revolutsiooni khmeeri liikluskultuuris, kuid õpetaks
neile selgeks Leedu lipuvärvide tähendused ning annaks väikese kreedo
siinses teeliikluses osalemiseks. “Eelda alati, et eranditult kõik
kaasliiklejad on kroonilised liiklusmaniakid ning täielikud psühhopaadid!”
võiks see tähendussõna kõlada. See aitab siinses liikluspildis 24/7 hakkama
saada, sest ka rohelise fooritule süttides sööstab mõni tuktukar sulle peaaegu alati
garanteeritult kõrvalteelt ette.
Nüüd siis ka mõned olupildid: toolide vedamine rolleriga
pole veel midagi, aga kahjuks ei õnnestunud pildile saada
järgimisi situatsioone, kus rolleriga veeti:
a)
aknaklaase umbkaudse suurusega 1,5x2
meetrit, loomulikult kahe sõitja vahel risti moto pikiteljega, et
märulifilmilikust läbi klaasi sõitmisest jäi õige vähe puudu;
b)
pimedas kahemeetriseid torusid
või ritvu, jällegi risti rolleriga;
c)
umbes viie meetri pikkust bambustoru, seda
küll piki rollerit, kuid välja nägi see umbes nii nagu Erki Nool võtaks
motoga teivashüppekatseks hoogu;
d) külmkappi kahe sõitja
vahel.
Kui kolm sõitjat
rolleril on Kambodžas tavaliselt tavaline,
siis viieliikmeline pere motol on juba korralik tulemus ning 6-7
reisijat ühel sõiduvahendil vaieldamatult hooaja tippmark.
Lõpetuseks lühike video, mille ülesvõtmise järel sai levinud kõnekäänd “sildu põletama” Kambodžas sootuks uue tähenduse. Nimelt tegeletakse prügipõletamisega, antud juhul silla all.
Mina olen selle paari aastaga igatahes juba ümber harjunud ja olen kindlalt arvamisel, et liikluses on vaja siin karta vaid valget inimest!
ReplyDeleteLisaks veel seda, et täna sõites Siem Tepist Battambangi oli bussijuhil peale vaadates vanust mitte rohkem kui 17 ja buss u 40 aastat vana. Aga kohale jõudsime...
ReplyDelete