Kambodžalaste eneseteadvus seisab kahel
peamisel tugisambal: ühelt poolt Angkori templid kui khmeeri impeeriumi
kõrghetkede mälestusmärgid, teiselt poolt aga Punaste Khmeeride terror kui vennatapu
ja brutaalsuse kõige võikam näide maailma ajaloos. Kuid khmeeri kui rahvuse silmaga
nähtavaks sümboliks on hoopis midagi muud – kroma. Võib öelda, et see on
kambodžalaste rahvusliku identiteedi kolmas tugisammas.
Kroma on peeneruuduline sini-valge või
puna-valge puuvillasall nagu sel proual peas, keda vanameheraisk veab motoga turule
kookospähkleid müütama. See sall kaitseb khmeeriproua pead Kambodža kõrvetava
kuumuse ning nägu ja hingamiselundeid kleepuva tolmu eest, mida kuivaperioodil
siinses õhus tapvalt palju on.
Kroma ei ole võõrale tegelikult midagi
erilist, kuid khmeerile on see midagi nagu murumüts ja pastlad tõsisele
eestlasele, soni Leninile või võrknokats ossile. Kromat kannavad nii mehed,
naised kui lapsed. Eeskätt küll maapiirkondades riisipõldudel küürutades, kui
see on populaarne moekas stiilielement ka linnades nagu sini-must-valge lips
rahvuslikult meelestatud eesti ärimeestel. Keegi ei tea täpselt, millal kroma
muutus khmeeri rahvuse üheks sümboliks, kuid igal juhul on siinsed inimesed seda
aastasadu enda ümber sidunud. Ka Punaste Khmeeride aegadel, mil kogu rahvas
pidi kandma mustadest pükstest ja pluusist, sonist ja rihmikutest koosnevat
vormi, oli punasevalge kroma ainus riietusese, millega võim lubas
tumehallidesse varjunditesse veidi värvi lisada. Kuid kroma on märksa enam kui lihtsalt
sall, millega üksnes päikese eest pead kaitsta või keskpäevalõõsas ümber kaela
seotuna näolt higi pühkida.
Näiteks templis altari kõrval lõunauinakut
tehes on kroma justkui loodud tekiks, kuid mitte ainult. Kromat võib kasutata
praktiliselt kõigeks – alates ameerikalikust kaelasidemest, ümber keha seotuna vööst,
lühikesest sarongist (miniseelikust), põllest või niudevööst kuni kalavõrgu,
kärbsepiitsa või lehvikuni enda jahutamiseks. Ümber keha või õlgade seotud
kromaga saab kanda veepudeleid või juurvilja, vitsana aitab nahutada paha peale
läinud lapsi või köiena pukseerida katkiläinud motorollerit, rääkimata siis
vannikardina või taskurätikuna kasutamisest.
Cheungkok Mekongi-äärse linna Kompong Chami
lähiselt on üks kümnetest tuhandetest Kambodža küladest, kus nobedate näppudega
prouad kromasid kangastelgedel meisterdavad. Siinpoolsel on pooleli siidist kroma
tegu, kaugemal teljel aga traditsiooniline puuvillane kudum.
Töö käib nii, et valmis kootakse 100
meetrit pikk kangas, millele kulub umbes 10 kilogrammi puuvilla. Kangast lõigatakse
1,5 meetri pikkused tükid ja traageldatakse kromadeks. Ühe päevaga jõuab kangur
kududa kolme kroma jagu kangast ehk 4,5 meetrit. Oleks proual osavust vähem,
läheks kauem – kaege ise videost:
Erandlikuna ei ole 600 elanikuga Cheungkoki
küla ehitatud mitte tee äärde, vaid kaugemale riisipõldude keskele. 1973.
aastal põletasid punakhmeerid selle küla maani maha ning küüditasid elanikud,
et valitsusarmee ei saaks seda kasutada baasina. See pole midagi muud, kui juba
Teises ilmasõjas tuntud Stalini põletatud maa taktika, aga üksnes üle 30 aasta
hiljem.
Khmer Rouge’i võimuloleku ajal ehitasid
inimesed küla endise asukoha lähistel uuesti ülesse, kuid valitsev režiim
nõudis, et seda tehtaks viisil, mis vastaks punakhmeeride ideaalse
külakogukonna mudelile. Ehkki riisipõllud muutusid kollektiivseks ning saak oli
hiiglaslik, kannatasid külaelanikud nälga, sest riik võttis kogu vilja ning
müüs selle relvade soetamiseks.
Täna hoiavad külaelanikud endal hinge sees
riisikasvatuse, kariloomade, käsitöö ning ümbruskonna tehastes ja ehitustel
töötamisega. Prantsuse mittetulundusühingu Amica toel on ellu kutsutud
solidaarsusfond, kuhu laekub käsitöö müügist saadav raha. Selle eest makstakse
palka külakooli õpetajatele ja antakse peredele laenu käsitööks vajaliku toorme
hankimiseks.
Hooajaliselt ollakse tegevad ka kalapüügiga
riisipõldudel. Jah, just põldudel, sest vihmaperioodi ajal augustist novembrini
lahkuvad kalad niisutuskanalite kaudu veehoidlatest ja otsivad uut elupaika
riisipõldudel, mõistmata selle üleujutuse ajutist iseloomu.
Nõnda nagu see kaarik, nii on ilmselt
Angkori impeeriumi aegadest püsinud umbes 1000 aastat enamvähem muutumatuna
muud töövahendid. Kalastusvahendid on ikka punutud bambusest ning kalapüük mõne
taolise korvilaadse inventariga on kõike muud kui kosutav puhkus kalavetel,
sest eeldab püügivahendi pidevat vetteloopimist ja väljatõmbamist. Siiski
arenenumad kalastusriistad lubavad need vette panna õhtul ja välja võtta varahommikul
nagu me Eestis oleme harjunud kasutama.
Meie külaskäik Cheungkoki külla langes
siesta ajale, kuid kahvanägude saabumine oli piisav ilmaime, et naised-lapsed
“maast üles ajada”.
Siiski, siiski – see proua pidas
keskpäevakuumusest hoolimata pesupäeva ja ...
.... see soolatud konn jätkas kuivamist
õllekõrvaseks suupisteks nagu tema head sõbrad kalaseibid.
Tüüpiline khmeeri maja – kanajalgadel nagu
vene muinasjutus. Jõeäärsetes piirkondades on see kaitseks vihmaperioodi
üleujutuse eest ja endistel aegadel ka verejanuliste metsaelajate eest, kuid
siin ja praegu pigem mitte sellepärast. Võtmesõnaks on ventilatsioon läbi
põranda ja aknaavade, mis tagab elamiseks ärakannatatava temperatuuri nii
kuumaperioodi tipus kui troopilises talves, mil temperatuur langeb koguni nii
madalale kui 17 plusskraadi Celsiuse järgi. Prrrrr kui külm!
Kui vaesemad pered kasutavad ehitamiseks
palmilehti, siis siinses rikkurirajoonis on majadel puitseinad, plaatkatus ja
betoonist “vundament” postide all. Aga siiski pole neil toas ei diivanit, kappi
ega duššikabiini, rääkimata pesumasinast või külmikust. Maja suurim tuba on
enamasti kasutusel nii elutoa kui magamistoana kogu perele, vahel ka köögina.
Elektrit kui sellist ei ole, nii et õhtul mattub küla pimedusse. Telerivaatamiseks,
ventilaatori kasutamiseks või mobiiltelefonide laadimiseks on soetatud
autoakud. Põrandaalune ruum vaiade vahel on töötuba, ait, kanakuut ja laut
üheskoos, kuid lõunakuumuses riputatakse sinna võrkkiiged, et kogu pere saaks
leiba luusse lasta.
Iga maja taga on juurviljaaed – alates
ürtidest ja kassitapulaadsest morning
glory’st kuni porgandite ja banaanideni. Viimane on maailma kõrgeim
rohtaim, mis võib kasvada 7-meetriseks.
Mõned majapidamised Cheungkoki külas teevad
ka palmisuhkrut, mis sellel pildil on veel mõnus iirisetaoline ollus ega ole
jahvatatud graanuliteks. Kes ütles, et suhkur on valge surm?
Kompong Chami linna lähedal on kaks peaaegu
kõrvuti mägitemplit, mida kutsutakse Phnom Pros ja Phnom Srei: meestemägi ja naistemägi.
Kadri meeste mäe otsas. Nimed tulevad sellest,
et kuuldavasti ehitasid meestemäe mehed, naistemäe aga mittemehed. Arvestades
seda, et naistemägi on oma kolm korda kõrgem, võib legendi pidada suures osas tõele
vastavaks.
Selles templis toimetavad ainult mehed,
sealhulgas meeskassid.
Munk läheb tuppa lõunauinakut tegema.
Kadri vanad vaenlased – ahvid. Ka siin
õnnestus tal ahvi käest peaaegu peksa saada.
Olles tou kirja pannud, töllerdab ahv
pahaselt värava peale kõõluma. “Kes seda enne näinud on, et naine meestemäel
ringi kooserdab,” pobiseb ahv pahaselt enda ette.
Suurus loeb! Mäe kõrval pargis on
raamatukogu ning hiiglaslikud buddhakujud.
Joondu, valvel, kolmeks loe! Apsarad on
kaitseks üles rivistatud.
Naistemägi pole enam naljaasi – oma tuhat
trepiastet vähemalt. Kadri sinna poolepeale jäigi trepile jalgu puhkama.
Ülevalt aga avanesid imelised vaated Kompong
Chami maakonnale, mis tähendab khmeeri keeles chamide sadamat. Seega on Kompong
Cham üks viimaseid pelgupaiku sellisele rahvakillule nagu chamid, keda võib
tänaval kerge vaevaga ära tunda – nimelt nemad olid ja on etnilised moslemid
selle usu juurde kuuluva riietumisstiiliga. Ametlikult on chame Mekongi
kallastel alles 200 000, mitteametlikel andmetel kuni 500 000. Kohalikus
kõnepruugis islami-khmeerideks kutsutavatel chamidel on Kompong Chamis ja
paaris naaberprovintsis oma külad. Suhted budistidest enamusrahvaga on täna
rahumeelsed ja sallivad, kuid see ei ole olnud nii mitte alati.
Aastal 1177 vallutasid toona praeguse
Vietnami lõunaaladel elanud chamid Angkori Wati ümber asunud linna ja põletasid
puitehitised maatasa, lähenedes Khmeeri impeeriumi südamele piki Mekongi ning
pidades Tonlé Sapi järvel ägeda merelahingu. Löök oli ootamatu, sest Champa
kuningriik oli kuni selle ajani olnud Khmeeri impeeriumi vasall. Asja nii ei jäetud – Angkor vallutati tagasi
ning chamid löödi Kambodžast minema, mis oli Champade kuningriigi hävingu
algus. Šokijärgselt ehitatud kindlusetaolise linna Angkor Thomi bareljeefidel
on aga siiani rohkelt stseene, kuidas khmeerid chamidele üle kurgi annavad –
nii maa kui vee peal.
Lõpuks Khmeeri impeeriumi aegne Wat Nok,
justkui Angkori templite väiksem vend.
Et üle 1000 aasta seisnud kivimüürid raisku
ei läheks, siis on 11-sajandil rajatud mahayana koolkonna pühamu sisse ära
pressitud kaasaegne theravada budistlik pagood, mis ...
... seest vaadates on tugevas kontrastis
templit ümbritsevate tumehallide ja poolvarisenud kivimüüridega ning luitunud
apsarakujutistega.
Murrame läbi! Khmeeri juhitav veoauto
läheneb hoogsalt kitsale avavusele templimüüris, kuid pöörab siiski viimasel
hetkel kõrvale.
No comments:
Post a Comment