“See oli vist järjekordne halb mõte” arvab
Kadri, kui oleme umbes 40 kilomeetrit hüpanud kahe rolleri tagaistmel august auku
mööda punakaspruunist savist teed. Täiesti ootamatult selgub, et minek
etniliste vähemuste küladesse on hoopis motorolleritega. Nende juhid on ilmselt olnud varasemalt
motokrossi harrastajaid, püüdes ka sel maanteel masinat hüppesse ajada või
jõesildadel puuduvatest plankudest külglibisemisega mööda pääseda. Alles nüüd
saame aru, mida Ban Lung ehk punane maa praktikas tähendab – oleme üleni kaetud
punase tolmuga ning loomulikult on seda ka täis silmad, suu ja nina.
Ratanakiri on ainus provints Kambodžas, kus
vähemus moodustab enamuse. Umbes 75% elanike kohta öeldakse siin chunchiet, mis tähendab etnilist vähemust,
kuid kogu riigi 15-miljonilisest elanikkonnast moodustavad need hõimud kõigest
1%. Tegelikult elab Ratanakiris kaheksa erinevat vähemusrahvust – neist suurim,
Tumpouni
rahvas 22 000 inimesega, seevastu Phnonge ja Lune on kumbagi alles vaid vähem
kui 200. Ehkki neid kõiki kutsutakse ka khmer loeu ehk kõrgmaa khmeerid, pole neil päris-khmeeridega
palju ühist. Õigupoolest on see 1960ndatel aastatel valitsuste väljamõeldud nurisõna,
et tekitada rahvaste ühtsuse tunnet ning luua mäerahvastes sidet riiki valitseva
khmeeri rahvusega. Kõlab peaaegu nagu üks teine tollane suurriik tuhandeid ja
tuhandeid kilomeetreid loode pool.
Igal juhul on nende kõrgmaa hõimude
algupära teadmata, kuid mõned arvavad, et nad jõudsid praegustele aladele
loodest pika rahvasterände tulemusel. Kõigil neil rahvastel on oma keel,
millest kambodžalased enamasti aru ei saa. Paljud kaugemate külade elanikud ei
oska isegi khmeeri keelt, inglise keelest rääkimata. Kui khmeerid on täna valdavas
enamuses budistid, siis need rahvakillud on siiani animistid, austades emakest maad. Hing on nende õpetuse järgi kõiges meie ümber – kivides, puudes, vees,
mägedes.
Etnilisi kambodžalasi on Ratanakiris ainult
10-20%, sest lisaks nö pärismaalastele on siin ka hiina ja laose külad. Siiski
on madalmaa khmeeride ehk tavaliste kambodžalaste käes võtmepositsioonid nii
provintsi äris kui ka riigivalitsemises ning ka enamik turismiraha voolab nende
taskusse selle asemel, et vähemuste eluolu parandada.
Tonlé San jõgi, mida mööda umbes 25
kilomeetrit ülesvoolu sõites jõuame 1000 elanikuga Tumpouno vähemusrahvuse
küla. Siin “saevad” ritsikad puude otsas niivõrd valjusti, et maapinnal ei
kuule isegi omaenda mõtteid. Kuulake ise (salvestus telefoniga puusakõrguselt):
Kambodža Metsikule Idale omaselt on majad
vaiadel, et vihmaperioodi ajal tõusuvesi tuppa ei astuks. Sel ajal tuleb naabri
juures paadiga käia. Umbes samasuguses varjualuses on ka pood, kuid veidi
põhjalikum laudmaja on külakool, kus haridust antakse kaks klassi. Edasi peaks
lapsed minema paarkümmend kilomeetrit mööda jõge suuremasse keskusse kooli, aga
ei lähe, sest neid on kohapeal vaja töötegemiseks. Pole ka imestada, et paljud
kaugemate vähemuskülade elanikud isegi khmeeri keelt ei räägi.
Aga ega ta kuigi palju tavalisest vaesest
khmeerikülast ei erine. Kadri on veidi pettunud, aga Ainile täitsa meeldib,
sest...
... kohalikud naised lobistavad jõekaldal
paljaste rindadega nagu muiste, mõni hakkajam patseerib pealtnägijaid pelgamata
samamoodi ka külatanumal ringi.
Siiski on palmilehtedest punutud majad
kaduv kunst, sest vabaühenduste inimesed käivad kohalikele agaralt õpetamas puitmajade
ehitamiskunsti. Praegu on traditsioonilisi kodusid veel umbes poole jagu, aga
ilmselt on paari aasta pärast kõik need kadunud koos sadu aastaid enamvähem
muutumatuna püsinud eluviisiga. Peamisteks tegevusaladeks külas on kalapüük ja
riisikasvatus, põllud on külal ühisomandis, kuid loomad igal perel eraldi.
Tegeldakse ka käsitöö ning metsalangetamisega, puit müüakse dollarite eest
allavoolu elavatele hiinlastele. Ei usu, et neil selleks ka raieluba on, sest
oma metsas on nii toimetatud sadu, kui mitte tuhandeid aastaid.
Siin käib katusematerjali tootmine – rohust
punutakse matid, mis pakuvad traditsioonilised majadele katust. Iga paari aasta
järel tuleb palmilehtedest ja rohust punutud majad uuesti üles ehitada, sest
mussoonvihmad ja üliäkilise UV-kiirusega päike teevad oma töö ning rajatis
pudeneb sõna otseses mõttes põrmuks. Mis ei lagune, pannakse põlema, sest kulupõletamine
ning alepõllundus on selles riigis endiselt veel kuum sõna.
Tüdruk veel omil jalul ei astu, aga on juba
augustatud-rõngastatud. Ilmselt on juba külavanema pojaga paaripanekus kokku
lepitud.
Vähemusrahvuste esindajad on Aini meelest ilusamad
ja peenemate näojoontega kui khmeerid keskmiselt. Kadri ei ütle midagi, vaid
annab mõista, et see arvamus tuleneb sellest paljaste rindadega kümblemise
kombest.
Mugavuskaup on jõudnud ka külla, kuhu ühtki
teed peale jõe linnast ei vii. Kahjuks tähendavad joogikõrred, “Hello Kitty’d”
ja muu seesugune ka rohkem prahti, sest Kambodžas on ju kombeks kõik
mittevajalik maha visata nagu seda sajandeid on tehtud. Kahjuks sellest aru ei
saada, et plastpudel ei ole banaanikoor ega lagune looduses ise kunagi.
Meil aiaäärne tänavas. Ema otsib kodulävel
tütre peast satikaid nagu nägime seda Sihanoukville’s ahve tegevat.
Tark nagu hani, kes on end elegantselt
ümbritsenud moskiitovõrguga – ikka sääskede ja malaaria eest kaitsmiseks.
Rehepeks. Kui enne käis riisiterade
aganatest eraldamine lihasjõuga ning oli naispere töö, siis nüüd on selleks ka
siia mahajäetud paika masin koos diiselgeneraatoriga hangitud. Naiste tööks on
nüüd keelepeks sellal, kui masin oma tööd teeb.
Sari jätkub: vaata sea silmadesse. Emis
peab siestat vaimaja all, kus otsivad lõunaleitsaku käest varju ka kodulinnud,
koerad ja ...
... inimesed. Suured ja väikesed. Enamik
võrkkiikesid on siin pakitud laigulisse koti kirjaga “US Army”. Ei tea, kas need
on Vietnami sõja ajast.
See abihoone on kreenis nagu Kambodža
ühiskond tervikuna. Mine võta kinni, kas oma töö on teinud tõusuvesi ja
tormituuled või on sel kallutamisel ka mingi mõte.
Erinevalt khmeeridest on kõrgmaa
vähemusrahvad siiani animistid, mis kõige paremini väljendub külakalmistul
keset džunglit. Kui khmeerid budistidena põletavad oma lahkunud ja asetavad
tuha stuupasse, siis chunchiet’id
matavad neid. Nad ehitavad perehauale midagi majalaadset ning lisavad lahkunute
kujud, sest usuvad, et nii uluaset kui ka keha läheb vaja hauataguses elus. See
on rikkama pere haud, kus kujud on detailsemalt välja nikerdatud.
Vaesema pere haud, pole kujusid ning
varjualuse alla teispoolsusesse on kaasa pandud vaid veidi pudelivett,
lõhnaküünlaid ja sigarette. Abiks seegi.
Džungel neelab hauad kiiresti. Kohalik
matusetalitus näeb välja nii, et pärast lahkunu mahamatmist pidutsetakse haual
kolm päeva ja ehitatakse majataoline varjualus, kujud ja muud rajatised. Siis
minnakse koju, et hauale mitte kunagi enam naasta. Nimelt usuvad animistid, et
kui nad tulevad hauale leinama, võib lahkunu hing neile halba põhjustada.
Seepärast on ka siinsed surnuaiad tabud, kuhu võib siseneda vaid külavanema
loal. See on märksa erinev khmeeridest, kes käivad põletussäilmetega hauda
korras hoidmas ning igal aastal lahkunut mälestamas.
Nii käib jõeületus kohalikus tõmbekeskuses –
Voen Sai linnas – seni kuni silda
ehitatud pole. Neli suuremat paati on praamiks kokku naelutatud, suutes kanda
nii kallureid, sõiduautosid, rollereid kui hulgaliselt kaupa ja inimesi.
Kambodža standardite kohaselt on need
rollerid keskmise, et mitte öelda mõõduka laadungiga.
Kallurile liivakoorem peale ja läksime. Tõe
huvides tuleb öelda, et lisaks ülimalt töökindlale teivaskäiturile on sel
kombineeritud praamil ka väiksema töökindlusega sisepõlemismootor.
Kreungi
etnilise vähemuse küla provintsi pealinna läheduses. Seda oma keelega
rahvakildu on alles umbes 18 000, konkreetses külas elab umbes 500 pered. Varem
olid selles külas eraldi poiste ja tüdrukute majad, kuhu 16-aastased teismelised
kodust kupatati. Mitte et elu oleks olnud väljakannatamatu, vaid selleks, et
nad saaksid endale rahulikult kaasat valida ilma, et vanainimesed koguaeg
vahele tänitaks. Tänaseks on see traditsioon khmeeri kommete mõjul taandunud,
kuid endiselt on alles vanade inimeste maja. Sinna saadetakse selle rahva
kommete kohaselt ööseks vanaemad ja -isad, sest vanad inimesed ei tohi
millegipärast ülejäänud perega koos oma kodus magada. Ülejäänud aja võivad nad
siiski oma perega koos veeta.
Rahvamaja, kus arutatakse ja otsustakse
külaelu puudutavaid asju. Meie külaskäigu ajal viibisid samas vabaühenduste
inimesed, kes ärgitasid külaelanikke koosolekule tulema. Külas on ka oma
algkool.
Korv, kuhu sa tüdruku viid?
Linnas turul ja mujal khmeeride seas tunneb
vähemusrahvaste esindajad ära just nende iseloomulike seljakorvide järgi, sest
enamusrahvas neid ei kanna.
Küla veevärk koosneb kahest pumbaga
kaevust. Sellal, kui üks pumpab, on teistel...
... pesupäev enda ja rõivaste
puhastamiseks.
Pesupäev on sealsamas kõrval ka karvastel
kohalikel sigadel, kes kümblevad nö kanalisatsioonis, kuhu kaevu kõrvalt
pesuvesi valgub.
“Nii mõnus on puhtana värske pori vahele
puhkama heita,” mõtleb rõngassaba, kelle saba on siiski üsna lineaarne. Kuna
sead uitavad küla vahel vabalt ringi, siis kipub aeg-ajalt segi minema,
millisele perele mingi notsu kuulub.
Pärast edasi-tagasi 80 kilomeetrit
punatolmust teed tunneme end üsna põrssamoodi ainult selle vahega, et oleme
üleni oranžid nagu kunagise Maiade impeeriumi asukad. Kohati tundub, et jäämegi
punanahkadeks, kuna see kleepuv tolm ei tule isegi kehalt maha, rääkimata siis
riietest. Pesukäsn värvub dušši all punaseks nagu Piusa koobas Põlvamaal ning isegi
pärast hoolikat küürimist värvub valge rätik kuivatades oranžiks. Pole miskit
parata, tuleb jälle pesu otsast alata.
No comments:
Post a Comment